Vanliga frågor och svar Gränsö slott

Vad har ni för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott

När är in- och utcheckning?
Incheckning från kl. 15.00 och utcheckning kl. 11.00. Under lågsäsong har vi utcheckning kl. 12.00 på söndagar.
Under pandemin anstränger vi oss extra för att gäster ska kunna checka in tidigare dock utan att vi kan garantera detta. Gäster är också välkomna att använda sparelaxen från kl. 13.00 ankomstdagen. (Gäller så länge restriktionerna finns).

Hur bokar jag rum och paket enklast och bäst?
Online via hemsidan. Här i sökfunktionen ser du snabbt vilka tillgängliga datum som finns och vad det kostar. Du kan boka rum med frukost eller paket. Du slipper vänta på svar på mail eller vänta i telefon om många ringer.
Du betalar direkt och har en garanterad bokning. Vill du avboka återförs pengarna automatiskt till dig.
Har du frågor eller funderingar kontakta oss via mail info@granso.se eller telefon 0490-82430.

Vad gäller för av- och ombokning?
Privatpersoner kan avboka ända fram till kl 18.00 dagen före ankomst. Vid avbokning senare än kl. 18.00 dagen före ankomst debiteras hela beloppet. Vi följer branschorganisationen Visitas rekommendationer.
För grupper gäller att avbokning eller ändringar minst 7 dagar före ankomst sker kostnadsfritt. Vid avbokning senare än 7 dagar debiteras den bokade vistelsens totala belopp.
Observera att Gränsö är ett kontantfritt hotell.

Vad erbjuder ni för tillval?
Du kan se vilka tillval vi har för dig som bokat rum under fliken "Unna dig lite extra lyx på rummet" under rubriken Boende.

Kan ni ställa upp bubbel, rosor etc på rummet inför vår ankomst?
Ja, kontakta oss via epost: info@granso.se eller telefon: 0490-82430 så hjälper vi dig.

Jag har bokat rum och önskar boka bord för supé på kvällen?
Kontakta receptionen 0490-82430, Epost: info@granso.se, eller vår hovmästare på tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se, så hjälper vi till.
Ni kan också uppgradera er bokning till något av våra förmånliga hotellpaket. Läs mer om våra paket här.

Jag har bokat paket med supe, vad gäller för bordsbokning och i restaurangen?
Har du paket behöver du få en bokad sittningstid. Du kan antingen förboka sittningstid, eller boka vid incheck. Kontakta receptionen 0490-82430, Epost: info@granso.se, eller hovmästare på tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se, så hjälper vi till.
Du väljer sen din supé och kan kombinera fritt ur den meny som gäller för säsongen.

Varför är det ibland svårt att nå er på telefon?
Gränsö är en liten resort med många olika erbjudanden och det är väldigt många som ringer oss, särskilt veckodagar mellan kl 9 och 17. Vi gör vårt bästa för att svara alla men ofta vill många nå oss samtidigt. Vi rekommenderar därför att du mailar oss dina frågor, eller ber oss ringa upp dig. Vi svarar på mail så snabbt vi kan och ringer upp när vi blir lediga. Här på hemsidan finns svar på de flesta frågor. Vill du boka rum eller fråga om tillgänglighet är det absolut bästa att att boka online. Sök på ditt datum på hemsidan och du ser direkt om det finns lediga rum.

Hur och när betalar jag min bokning?
Bokar du online via vår hemsida (bäst) så betalar du vid bokningen. Vid avbokning återförs beloppet till er.
Bokar ni via mail eller telefon betalar ni vid incheckning.
Bokar du din vistelse genom en extern bokningssida så betalar ni när ni bokar.

Kan vi ta med oss hunden till er?
Ja, vi har två hundrum på hotellområdet.

Vi är en familj som vill bo hos er, vad har ni då för boendealternativ?
Vi har två Familjebungalows som passar utmärkt till barnfamiljer. Här finns fyra bäddar.

Hur många kan man bo i samma rum?
Strandhotellet kan ni bo max 2 personer i rummen. Här sätter vi ej in etxrasängar.
I Minisviten på Strandhotellet kan ni bo max 3 personer.
I Strandsviterna kan ni bo max 3 personer.
I våra Bungalows kan ni bo max 3 personer.
I våra DeLuxe bungalows  (familjesviter) kan ni bo max 4 personer.
I Parkhyddan kan ni bo max 4 personer.

Har ni små barn som kan sova i föräldrarnas säng är det ok i samtliga rum.

Har ni en extrasäng att boka till rummet?
Ja i våra bungalows och sviter går det bra att ställa in extrasäng eller spjälsäng.

Har jag rum med havsutsikt?
Alla rummen på Strandhotellet och våra Strandsviter har havsutsikt. Övriga rum har utsikt mot parker, designträdgård eller ekhagar. Hela anläggningen ligger vid havet.

Vart kan jag parkera?
Vi har 3 olika parkeringar som är gratis. Ni kommer att hitta en parkeringsplats nära ert rum.

Finns det laddplatser till elbil?
Vi har 4st laddplatser och ni behöver då en tagg för att kunna få el. En laddplats kostar 100:-/dygn.

Har ni fritt WIFI?
Ja. Wifi-koden hittar ni på ert nyckelkort eller i informationspärmen på ert rum.

Tar ni emot kontanter?
Nej, vi är ett kontantfritt hotell.

Måste jag boka om jag vill låna cyklar?
Gränsö har ett antal cyklar som vi lånar ut till gäster utan kostnad. De går inte att förboka. Det görs i receptionen vid ankomst och cyklar måste lämnas tillbaka direkt efter turen. Man kan inte ha cyklar till låns stående vid sitt rum att användas under vistelsen.

Jag har glömt något efter i vistelsen, vad gör jag nu?
Kontakta receptionen på telefon 0490-82430 eller via mail info@granso.se.

Har ni bagagerum?
Ja i anslutning till receptionen.

Är Gränsö slott handikapsanpassat?
Nej. Vi kan hjälpa med dusch- och toalettstol. Handikapptoaletter finns i lobbyn.

Har ni väntlista på rummen?
Ja det går bra att sätta upp sig på väntelista. Du gör det lättast genom att boka det önskade datumet på nätet, är det fullbokat kommer du få ett alternativ om att sätta dig på väntelistan.Du blir automatiskt kontaktad så fort ett rum blir ledigt.

Vad gar ni för faciliteter och vad kan jag göra på Gränsö slott?
600 kvm Spavdelning med flera pooler, varma källor och en ja flytande bastuflotte.
SPA-behandlingar
Privat sandstrand
Slottsrestaurang
Slottscafé (öppet under sommarsäsongen)
Mysiga parker och promenadstigar i Gränsös naturreservat
Strosa runt i vårt Kärleksrosarium
Spa- & Lobbybar med varma och drycker, enklare rätter och snacks.
Konferens-, bröllop-, event- och festlokaler

Vad har hotellrummen för faciliteter?
Terrass eller balkong
Minibar, AC, Gratis WiFi, Platt-tv, The/kaffekokare, Badrock och flip-flop, spabadlakan.

Hur långt är det i centrum?
In till Fiskaretorget, i centrala Västervik är det ca 4,5 km. Det tar ca 10 min med bil, och ca 30 min om man promenerar. Enklast är ta egen bil om man har möjlighet, alternativt att låna en cykel av oss eller ta taxi.

Hur långt är det till golfbanan?
5 min med egen bil. Boka starttid direkt på banan tel 0490-31966.

 

Gränsö slotts SPA


Vad har spaavdelningen för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott 

Hur bokar jag behandlingar och Dagspa?
Spareceptionen är bemannad och öppen för bokningar månd-torsd kl 10-15, Fred-lörd 10-18 och sönd 10-16. Lättast och bäst är att försöka nå oss under den tiden, via telefon eller epost.
Tel 0490-82425, Epost: spa@granso.se
Spaterapeut finns vanligen i receptionen kl 10-15 vardagar för speciella frågor angående behandlingar. Övriga tider svarar och bokar receptionen.
Du kan alltid göra förfrågningar via mail spa@granso.se, så svarar vi så snart du kan.
Behandlingsutbudet ser du här.

Ingår fri entre till sparelax i hotellpriset?
Ja, dagspa ingår alltid när ni bokar hotellvistelse.

 

Gränsö Slotts Restaurang


Vad har restaurangen och slottscaféet för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott 

Vad gäller för tider i restaurangen under pandemin?
Du kan boka in en sittning på Gränsö Slottsrestaurang tisdag-lördag mellan kl. 16:30-18:15, restaurangen stänger kl. 20:30.

Hur bokar jag bord?
Bord bokas på telefon eller epost hos hovmästaren från kl 12 och framåt.
Tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se

Kan jag välja fritt ur menyn om jag har trerätters supé i mitt paket?
Ja, du väljer fritt och kombinerar själv din trerätters. Ett undantag är för Gränsös paradrätt, Slottsherrens ryggbiff som har ett tillägg om du skulle välja den till huvudrätt.

Vilka tider gäller för frukost, a la carte och high tea?
Aktuella tider hittar du under fliken Öppettider.

Hur anmäler jag allergier och kostavvikelser?
Bäst gör du det via epost till hovmastare@granso.se

 

Presentkort

 

Hur köper jag presentkort?
Bäst och snabbast köper du presentkort online här.
Du kan också beställa presentkort via epost info@granso.se och på tel 0490-82430.

Hur länge gäller ett presentkort?
Presentkort gäller i ett år från utfärdandedatum. Det finns angivet på presentkortet när det går ut.
Presentkort kan inte återlösas och inte lösas in mot pengar. Det gäller till allt på Gränsö. Det är viktigt att den som får presentkortet vet hur det gäller och fungerar.

Kan presentkortet förlängas?
Undnatagsvis förlänger vi ett presentkort i tre månader under förutsättning att du begär det innan giltighetstiden gått ut. Förlängning i efterhand medges inte. Det går också att boka och förbetala t ex en vistelse, en behandling eller något annat med presentkortet.