Vanliga frågor och svar Gränsö slott

Vad har ni för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott

När är in- och utcheckning?
Incheckning från kl. 15.00 och utcheckning kl. 11.00. Under lågsäsong har vi utcheckning kl. 12.00 på söndagar.

Vad gäller för sparelaxen för hotellgäster?
Hotellgäster har fri tillgång till sparelax under hela sin vistelse, från incheckning kl 15.00 ankomstdagen fram till utcheck kl 11.00 avresedagen. Under lågäsong har hotellgäster tillgång till sparelaxen fram till kl 12.00 på söndagar.

Hur bokar jag rum och paket enklast och bäst?
Online via hemsidan . Här i sökfunktionen ser du snabbt vilka tillgängliga datum som finns och vad det kostar. Du kan boka rum med frukost eller paket. Du slipper vänta på svar på e-post eller vänta i telefon om många ringsignaler.
Du betalar direkt och har en garanterad bokning. Vill du avboka återförs pengarna automatiskt till dig.
Har du frågor eller funderingar kontakta oss via mail  info@granso.se  eller telefon 0490-82430.

Vad måste för av- och ombokning?
Privatpersoner kan avboka ända fram till kl 18.00 dagar före ankomst. Vid avbokning senare än kl. 18.00 dagen före ankomst debiteras hela beloppet. Vi följer branschorganisationen Visitas rekommendationer.
För grupper krävs att avbokning eller ändringar minst 7 dagar före ankomst kostnadsfritt. Vid avbokning senare än 7 dagar debiteras den bokade vistelsens totala belopp.
Observera att Gränsö är ett kontantfritt hotell.

Vad erbjuder ni för tillval?
Du kan se vilka tillval vi har för att gräva som bokat rom under fliken "Unna dig lite extra lyx på rummet" under rubriken Boende.

Kan ni ställa upp bubbel, rosor etc på rummet inför vår ankomst?
Ja, kontakt oss via epost: info@granso.se eller telefon: 0490-82430 så kan vi hjälpa dig.

Jag har bokat rum och önskar boka bord för supé på kvällen?
Kontakta hovmästare på tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se, så lätt vi till.
Ni kan också uppgradera är bokning till något av våra förmånliga hotellpaket. Läs mer om våra paket här.

Jag har bokat paket med supe, vad krävs för bordsbokning och jag restaurangen?
Har du paket behöver du få en bokad sittningstid. Du kan antingen förboka sittningstid, eller boka vid incheck. Kontakta H ovmästare på tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se, så lätt vi till.
Du väljer sen din supé och kan kombinera fritt ur den meny som gäller för säsongen.

Varför är det ibland svårt att nå är på telefon?
Gränsö har många erbjudanden och det är väldigt många som ringer oss särskilt mellan kl 9 och 17. Vi rekommenderar att du mailar oss dina frågor, eller ber oss ringa upp. Här på hemsidan finns svar på de flesta frågor. Vill du boka rum eller fråga om tillgänglighet är det bästa att boka online.  Sök på ditt datum på hemsidan och du ser direkt om det finns lediga rum.

Hur och när betalar jag min bokning?
Bokar du online via vår hemsida (bäst) så betalar du vid bokningen. Vid avbokning återförs beloppet till er.
Bokar ni via mail eller telefon betalar ni vid incheckning.
Bokar du din vistelse genom en extern bokningssida så betalar ni när ni bokar.

Kan vi ta med oss ​​hunden till er?
Ja, vi har två hundrum på hotellområdet. För att boka något av dessa, kontakta receptionen  info@granso.se  

Vi är en familj som vill bo hos er, vad har ni då för boendealternativ?
Vi har två Familjebungalows som passar utmärkt till barnfamiljer. Här finns fyra bäddar.

Hur många kan man bo i samma rum?
Strandhotellet kan ni bo max 2 personer i rummen. Här sätter vi ej i etxrasängar.
I Minisviten på Strandhotellet kan ni bo max 3 personer.
I Strandsviterna kan ni bo max 3 personer.
I våra Bungalows kan ni bo max 3 personer.
I våra DeLuxe bungalows  (familjesviter) kan ni bo max 4 personer.
Jag Parkhyddan kan ni bo max 4 personer.

Har ni små barn som kan sova i föräldrarnas säng är det ok i samtliga rum.

Har ni en extrasäng att boka till rummet? Ja i våra bungalows och sviter går det bra att ställa i extrasäng eller spjälsäng.

Har jag rum med havsutsikt? Alla rummen på Strandhotellet och våra Strandsviter har havsutsikt. Övriga rum har utsikt mot parker, designträdgård eller ekhagar. Hela anläggningen ligger vid havet.

Vart kan jag parkera? Vi har 3 olika parkeringar som är gratis. Ni kommer att hitta en parkeringsplats nära ert rum.

Finns det laddplatser till elbil?
Vi har 4: a laddplatser och ni behöver då en tagg för att kunna få el. En laddplats kostar 100: - / dygn.
Laddstationerna är trefas, standard, 16 ampere och alla bilar som har med sig rätt utrustning för laddning ska kunna ansluta.

Har ni fritt WIFI?
Ja. Wifi-koden hittar ni på ert nyckelkort eller i informationspärmen på ert rum.

Tar ni emot kontanter?
Nej, vi är ett kontantfritt hotell.

Måste jag boka om jag vill låna cyklar?
Gränsö har ett antal cyklar som vi lånar ut till gäster utan kostnad. De går inte att förboka. Det gör i receptionen vid ankomst och cyklar måste lämnas tillbaka direkt efter turen. Man kan inte ha cyklar till låns stående vid sitt rum att använda under vistelsen.

Jag har glömt något efter i vistelsen, vad gör jag nu?
Kontakta receptionen på telefon 0490-82430 eller via mail info@granso.se .

Har ni bagagerum?
Ja.

Är Gränsö slott handikapsanpassat?
Nej. Vi kan hjälpa till med dusch- och toalettstol. Handikapptoaletter finns i lobbyn.

Har ni väntlista på rummen?
Ja det går bra att sätta upp sig på väntelista. Du gör det lättast genom att boka det önskade datumet på nätet, är det fullbokat kommer du att få ett alternativ om att sätta dig på väntelistan.Du blir automatisk kontakt så fort ett rum blir ledigt.

Vad har ni för faciliteter och vad kan jag göra på Gränsö slott?
600 kvm Spaavdelning med flera pooler, varma källor och en ja flytande bastuflotte.
SPA-behandlingar
Privat sandstrand
Slottsrestaurang
Slottscafé (öppet under sommarsäsongen)
Mysiga parker och promenadstigar i Gränsös naturreservat
Strosa runt i vårt Kärleksrosarium
Spa- & Lobbybar med varma och kalla drycker, enklare rätter och snacks.
Konferens-, bröllop-, event- och festlokaler Vad har hotellrummen för faciliteter? Terrass eller balkong Minibar, AC, Gratis WiFi, Platt-tv, The / kaffekokare, Badrock och flip-flop, spabadlakan.

Hur långt är det till centrum? In till Fiskaretorget,till centrala Västervik är det ca 4,5 km. Det tar ca 10 min med bil, och ca 30 min om man promenerar.

Hur långt är det till golfbanan?
5 min med egen bil. Boka starttid direkt på banan tel 0490-31966.

Gränsö slotts SPA

Vad har spaavdelningen för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott 

Hur bokar jag behandlingar och Dagspa?
Spareceptionen är bemannad och öppen för bokningar månd-torsd kl 10-15, Fred-lörd 10-18 och sönd 10-16. Lättast och bäst är att försöka nå oss under den tiden, via telefon eller epost.
Tel 0490-82425, Epost: spa@granso.se
Spaterapeut finns vanligen i receptionen kl 10-15 vardagar för speciella frågor angående behandlingar. Övriga tider svarar och bokar receptionen.
Du kan alltid göra förfrågningar via mail spa@granso.se, så svarar vi så snart du kan.
Behandlingsutbudet ser du här.

Ingår fri entre till sparelax i hotellpriset?
Ja, dagspa ingår alltid när ni bokar hotellvistelse.

Gränsö Slotts Restaurang

Vad har restaurangen och slottscaféet för öppettider? 
Här hittar du våra nuvarande öppettider på Gränsö Slott 

Vad gäller för tider i restaurangen?
Du kan boka in en sittning på Gränsö Slottsrestaurang mellan kl. 18.00-21.00, restaurangen stänger kl. 22:30.

Hur bokar jag bord?
Bord bokas på telefon eller epost hos hovmästaren från kl 12 och framåt.
Tel 0490-82427, Epost: hovmastare@granso.se

Kan jag välja fritt ur menyn om jag har trerätters supé i mitt paket?
Ja, du använder fritt och kombinerar själv din trerätters. Ett undantag är för Gränsös paradrätt, Slottsherrens ryggbiff som har ett tillägg om du skulle välja den till huvudrätten.

Vilka tider krävs för frukost, a la carte och high tea?
Aktuell tider hitta du under fliken Öppettider .

Hur anmäler jag allergier och kostavvikelser?
Bäst gör du det via epost till hovmastare@granso.se

Presentkort

Hur köper jag presentkort?
Bäst och snabbast köper du presentkort online här.
Du kan också beställa presentkort via info@granso.se och på tel 0490-82430.

Hur länge gäller ett presentkort?
Presentkort gäller i ett år från utfärdandedatum. Det finns angivet på presentkortet när det går ut.
Presentkort kan inte återlösas och inte lösas i mot pengar. Det gäller till allt på Gränsö. Det är viktigt att den som får presentkortet vet villkor och  hur det fungerar.

Kan presentkortet förlängas?
Undantagsvis förlänger vi ett presentkort i tre månader under förutsättning att du begär det innan giltighetstiden gått ut. Förlängning i efterhand medges inte. Det går också att boka och förbetala t ex en vistelse, en behandling eller något annat med presentkortet.